De meeste populaire jazz-akkoorden

I-VI-II-V

Vanwege de enorme wereldwijde populariteit van jazzmuziek is er veel over te vinden. Niet alleen over de geschiedenis en de vele artiesten, ook over de muziek zelf. Want waar gaat het uiteindelijk allemaal om? Juist, de muziek. Het maken van de muziek. De creatie, de inspiratie en het verbluffende eindresultaat.
De improvisatienatuur die bij Jazz ingebakken zit, maakt de mogelijkheden niet zelden veel groter dan bij vele andere muzieksoorten. U kunt dus ook veel meer leren dan van de meeste andere muziekstijlen. Een goed begin voor deze stijl is om een idee te krijgen van de basis akkoordenschema`s. Deze bevatten de meest gebruikte jazz-akkoorden die de muziek die aparte sound geven en die de muziek juist zo onderscheidt van andere muziekstijlen.

Als we praten over een van de meest gebruikte akkoordenschema`s in Jazz is dat zeker wel de II-VI progressie. Septiem akkoorden zijn over het algemeen vaak voorkomend in jazzmuziekstukken. In deze vorm wordt meestal naar de zevende akkoorden gespeeld.

De V-ii-I progressie is ook veel gezien in de Jazzwereld. Deze eveneens Septiem akkoorden zijn niet zoals de bovenstaande vaak in de C toonsoort maar in de F toonsoort.

Dan is er nog de I-VI-II-V progressie, die weer in G gespeeld wordt. Daar waar de eerste twee voor de iets meer ervaren muzikanten nog wat eenvoudiger te doen zijn, is dit andere koek. Dit is een van de meer gecompliceerde jazz-akkoorden die heel veel tijd en aandacht vergt om onder de knie te krijgen.

Natuurlijk zijn er buiten de genoemde akkoorden nog talloze varianten mogelijk die allemaal weer een andere uitkomst bieden. De mogelijkheden zijn hier heel uitgebreid. Het voordeel hiervan is dan men dus een hoop kanten op kan. Dit leidt weer tot mooie verschillende creaties zodat het eigenlijk nooit hetzelfde is, wat voor richting er ook gekozen wordt.